بسمه تعالی 
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – معاونت پژوهشی 
دفتر انجمن های علمی ایران 
اساسنامه انجمن علمی اقتصاد  شهری ایران 
  
 
  
فصل اول – کلیات و اهداف 
  ماده ۱: بهمنظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی اقتصاد شهری و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای اقتصاد شهری و علوم مرتبط انجمن اقتصاد شهری که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد. 
  ماده ۲: انجمن مؤسسهای غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی ، پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد. 
  ماده ۳: مرکز انجمن در شهر تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود. 
  تبصره: هیئت مدیره  میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد. 
  ماده ۴: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است. 
فصل دوم – وظایف و فعالیتها: 
  ماده ۵: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد: 
۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصانی که به گونهای 
با علم اقتصاد شهری سر وکار دارند. 
  ۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و 
برنامههای مربوط به امور آموزشی، پژوهشی و فنی در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن. 
  ۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز. 
  ۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی 
۵-۵- برگزاری یا اجرای دورههای آموزشی کوتاه مدت 
۶-۵-  برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی 
۷-۵- انتشار کتب و نشریات علمی. 
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت 
  ماده۶ : انواع و شرایط عضویت درانجمن به شرح زیر است :  
۱-۶-عضویت پیوسته: 
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشتههای اقتصاد شهری و حوزههای مرتبط هستند میتوانند بهعضویت پیوسته درآیند. 
تبصره ۱ : اشخاص دارای کارشناسی ارشد از رشتههای مرتبط به شرط داشتن حداقل دو سال فعالیت در زمینه اقتصاد شهری میتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند. 
۲-۶- عضویت وابسته: 
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند ۱-۶ شاغل باشند. 
۳-۶- عضویت دانشجویی: 
کلیه دانشجویانی که در رشتههای اقتصاد شهری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت آموزشی، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، حسابداری، برنامهریزی شهری و منطقهای، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد حمل و نقل، مدیریت بیمه، علوم تربیتی، اجتماعی، تربیتی و حوزههای مرتبط به تحصیل اشتغال دارند. 
  ۴-۶- عضویت افتخاری: 
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینهی اقتصادشهری ، حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند. 
۵-۶- اعضای مؤسساتی (حقوقی) 
سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند. 
تبصره ۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند ۱-۶ به شرط داشتن ۴ سال سابقه فعالیت مفید در زمینه اقتصاد شهری میتوانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند. 
تبصره ۲: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند. 
  ماده۷: هر یک از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد. 
تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی  انجمن برای عضو ایجاد نمیکند. 
تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند. 
  ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد: 
۱-۸- استعفای کتبی 
۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه 
تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است. 
فصل چهارم – ارکان انجمن 
  ماده ۹: ارکان اصلی عبارتند از:  
الف: مجمع عمومی   ب: هیئت مدیره  ج: بازرس 
الف: مجمع عمومی 
  ماده۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود. 
۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است . 
۲-۱۰- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با  تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود. 
۳-۱۰- در صورتیکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت. در ضمن اخذ آراء می تواند به صورت مکاتبهای بر اساس آیین نامهای که توسط هیئت مدیره تدوین میشود انجام شود. 
تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد. 
تبصره ۲: یکسوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید درآگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند. 
تبصره ۳: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شدهاست. 
تبصره ۴: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است. 
تبصره ۵ : چنانچه هیئت مدیره مجمع عمومی سالیانه را در موعد مقرر دعوت نکند بازرس یا بازرسان انجمن مکلفند راساً اقدام به دعوت مجمع مزبوربنمایند. 
  ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی 
الف –مجمع عمومی عادی 
-  انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی) 
-  تصویب خط مشی انجمن 
-  بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان) 
-  تعیین میزان حق عضویت 
-  عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان) 
-  بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن. 
ب – مجمع عمومی فوقالعاده 
-  تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه 
-  تصویب انحلال انجمن 
-  تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد. 
-  تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند. 
-  تبصره ۳: اعضای هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند. 
-  تبصره ۴: اعضای هیئت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند. 
پ– هیئت مدیره 
  ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مرکب از ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علیالبدل است. که هر ۳ سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند. 
  ۱-۱۲- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند. 
  ۲-۱۲- حداکثر دو عضو مشمول بند (۱-۱۲) در صورت کسب بیش از سه چهارم آراء حاضرین در جلسه میتوانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند. 
۳-۱۲- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است. 
۴-۱۲- هیئت مدیره حداکثر تا یکماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید. 
۵-۱۲- کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای  رئیس هیئت مدیره و خزانهدار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس هیئت مدیره یا نایب رئیس انجمن معتبر است. 
۶-۱۲- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است. 
۷-۱۲- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است. 
۸-۱۲- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود. 
۹-۱۲- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات  ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود. 
۱۰-۱۲- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد. 
۱۱-۱۲- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است. 
  ماده ۱۳: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است: 
۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی 
۲-۱۳- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها 
۳-۱۳- هیئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد. 
۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد. 
۵-۱۳- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر. 
۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر. 
۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی 
۸-۱۳- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن 
۹-۱۳- جلب هدایا و کمکهای مالی 
۱۰-۱۳- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی 
۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور. 
۱۲-۱۳- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 
۱۳-۱۳- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید. 
تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت. 
ج – بازرس (بازرسان) 
  ماده ۱۴: مجمع عمومی عادی ۱ نفر را بهعنوان بازرس اصلی و۱ نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت ۳ سال انتخاب مینماید. 
  تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است. 
  ماده ۱۵: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است. 
  ۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی 
  ۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی 
  ۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی 
  تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد. 
فصل پنجم – گروههای علمی انجمن 
  ماده ۱۶: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل  دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیأت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند. 
۱ - گروههای تخصصی 
۲ - کمیته آموزش و پژوهش 
۳ - کمیته انتشارات 
۴ - کمیته آمار و اطلاعات 
۵ - کمیته پذیرش و روابط عمومی 
۶ - کمیته گردهماییهای علمی 
۱-۱۶- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب نیاز احساس میشود، نیز میباشد. 
فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه 
  ماده ۱۷: منابع مالی انجمن عبارتند از: 
  ۱-۱۷- حق عضویت اعضا 
  ۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی 
  ۳-۱۷- دریافت هدایا و کمکها 
  ۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهدشد. 
  ماده ۱۸: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود. 
  ماده ۱۹: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد یکی از بانکهای کشور نگهداری میشود. 
  ماده ۲۰: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند. 
  ماده ۲۱: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. 
  ماده ۲۲: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است. 
  ماده ۲۳: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به  نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند. 
  ماده ۲۴: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند. 
  ماده ۲۵: این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۴۸ زیرماده و۱۹ تبصره در جلسه مورخ ۹۰/۰۴/۲۸ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید. 
 
   |